Barntoalett i skola och förskola – regler och viktiga krav

Barntoalett i skola eller förskola måste följa lagstiftningen. Dessa har fastställts i flera förordningar, särskilt i Infrastrukturministeriets förordning från den 12 april 2002 om tekniska villkor som byggnader och deras placering ska uppfylla. Principerna som samlas där ställer bland annat krav på minsta antal toaletter och deras viktigaste parametrar (bland annat dimensioner) samt allmänna parametrar för infrastrukturen i hygien- och sanitetsrum.

Toalety w szkole i przedszkolu

Toalett i skola och förskola – barnens behov som grund för projektet

Projekt för hygien- och sanitetsrum måste ta hänsyn till deras syfte – trots allt skiljer sig WC för barn i förskolan betydligt även från skoltoaletten, än mer från vuxentoalett. Utrustning av skolor och förskolor bör anpassas till användarnas ålder, alltså vara säker och praktisk, men också vänlig – för att stödja barn i daglig utveckling och att bli självständiga.

Barnbadrum: tillgängligt och inbjudande utrymme

Barn – särskilt de i förskole- och tidiga skolåldern – är krävande användare. Vistelse på utbildningsanläggning stressar dem ofta, därför försöker designers av rum i skolor och förskolor skapa ett vänligt utrymme för dem. Stor betydelse har färgsättning och allmänt utseende på rummen, inklusive anpassning till barnets ålder av varje element – även toaletter eller skolskåp.

Lyckligtvis är tiderna förbi när skolkorridorer skrämde med utseendet på väggar och skåp: idag tar man hand om deras attraktivitet. Detsamma gäller hygien- och sanitetsrum, som måste uppfylla vissa krav, men utöver det bör också uppmuntra, bjuda in – särskilt förskolebarn och barn från yngre klasser. Vänlig miljö minskar stress, gör skolan eller förskolan till en mer attraktiv plats och stödjer daglig utveckling.

Säkert badrum i förskola eller skola: regler och god praxis

Infrastruktur för barn och ungdomar måste också uppfylla bestämda normer – man ska följa pålagda principer och använda material med certifikat som bekräftar säkerhet. Designers av toaletter för skolor och förskolor står alltså inför en utmaning – resultatet av deras arbete måste uppfylla kraven från både lag och barn.

Badrum i skola eller förskola kräver framför allt anpassning till användarnas ålder. Det är oerhört viktigt, eftersom för högt monterade toalettsitsar eller handfat försvårar för småbarn att nå nästa milstolpe i utvecklingen, som är att lära sig använda toaletten självständigt. Det får inte uppstå situationer där barn inte vill använda toaletten eller tvätta händerna eftersom det skapar problem för dem. Det handlar trots allt om deras hälsa och säkerhet.

Skoltoalett och förskoletoalett: gällande juridiska regler

Den grundläggande juridiska akten som reglerar toaletter i skolor och förskolor är Infrastrukturministeriets förordning från den 12 april 2002 om tekniska villkor som byggnader och deras placering ska uppfylla . Regler som hänför sig till hygien- och sanitetsutrymmen i anläggningar för barn och ungdomar innehåller också:

  • Lag från den 14 december 2016 Utbildningslagen;
  • Förordning av Ministeriet för nationell utbildning och sport från den 31 december 2002 om säkerhet och hygien i offentliga och privata skolor och anläggningar;
  • Förordning av Ministeriet för nationell utbildning från den 28 augusti 2017 om typer av andra former av förskoleverksamhet, villkor för att skapa och organisera dessa former samt sätt för deras verksamhet.

Förordningen om tekniska villkor bestämmer framför allt omfattningen av anläggningens skyldigheter, t.ex. att säkerställa tillgång till rinnande och varmt vatten, tvättmedel och toalettpapper eller handdukar (eventuellt elektriska torkare). Dessa regler reglerar också antalet toaletter och handfat per elev samt tekniska parametrar för rum och deras utrustning.

Nedan har vi samlat de viktigaste riktlinjerna som juridiska akter, normer och god praxis dikterar.

Observera! Enligt definitioner i juridiska akter är skola och förskola byggnader för allmän nytta, medan toaletter tillhör hygien- och sanitetsrum, liksom omklädningsrum, duschar och påklädningsrum. Riktlinjer i lagar och förordningar är ofta allmänna och hänför sig just till dessa två begrepp.

Toaletter i skola: sanitära regler

  • Handfatför varje 20 elever bör det finnas minst ett handfat.
  • Toaletter och sanitära kabiner – man ska montera minst en toalettstol för varje 20 kvinnliga elever samt minimum en toalettstol och en pissoar för 30 manliga elever (om inte regler om arbetsmiljö och hygien föreskriver annat). I toaletter ska skolan säkerställa villkor som bestäms i §85 i förordningen om tekniska villkor. Den preciserar bland annat minsta dörrvidden (0,9 m) och kabindimensioner (bredd: 1 m, längd: 1,1 m, höjd på väggar och dörrar: 2 m, glipa över golvet: 0,15 m).

Dessutom bör WC-kabiner för skolor vara resistenta mot vatten och fukt, smuts (lätthet att rengöra) och skador (hållbarhet). Bäst fungerar kabiner av HPL (laminat producerat under högt tryck) eller LPW (laminerad spånskiva). Det är också värt att använda låshandtag. Det är det säkraste sättet för elever att stänga och öppna dörrar – vid fastlåsning eller fara kan kabinen lätt öppnas utifrån.

  • Toalett för funktionshindrade – enligt §86 i förordningen om tekniska villkor ska man bevara manöverutrymme med dimensioner på minst 1,5 × 1,5 m. I toaletten (och på vägen dit) ska man använda dörrar utan trösklar, lämpligt anpassad toalettstol och handfat samt handtag som underlättar användning av hygien- och sanitetsanordningar.
  • Skolskåp – oftast placerade i korridorer och omklädningsrum, är viktiga element i hygien- och sanitetsinfrastrukturen i skolor. Klädskåp bör också vara resistenta mot fukt och mekaniska skador – det är värt att kombinera hållbar metallstomme och dörrar av HLP eller LPW, som finns i många stilistiska varianter (olika färger och dekorer). HPL- och LPW-skivor har också den fördelen att de är lätta att hålla rena: även graffiti tvättas effektivt bort från dem.
  • Golv – det ska utföras av halkfria material; även vått (precis efter rengöring) bör det inte utgöra hot mot elever.

Skolan är dessutom skyldig att säkerställa för elever:

  • varmt och kallt rinnande vatten;
  • personlig hygienartiklar (tvål, pappershanddukar eller handtorkare, toalettpapper);
  • renlighet och full teknisk funktion hos hygien- och sanitetsanordningar.

Toalett i förskola: sanitära regler

Förskolebarn behöver särskilda villkor, eftersom separation från vårdnadshavare är ännu svårare för dem. Därför bör redan vid ingången interiören i centret bjuda in och uppmuntra, vilket begränsar stress på detta sätt – liknande är värt att göra med utrustning av huvudsalen och toaletter.

Toaletter för småbarn regleras också av den ovan diskuterade förordningen om tekniska villkor. Dessutom – finns det särskilda bestämmelser om WC i förskolor. Separata sanitära riktlinjer har utvecklats för förskoleenheter och förskolegrupper – de samlades i Förordning av Ministeriet för nationell utbildning från den 28 augusti 2017 om typer av andra former av förskoleverksamhet, villkor för att skapa och organisera dessa former samt sätt för deras verksamhet.

  • Handfat och toalettstolar – samma regler gäller som i skolor, alltså behövs minst ett handfat och en toalettstol för varje 20 barn.

Vid bedrivande av förskoleverksamhet i annan form än förskola eller förskolegrupp i skola ska man anpassa lokalen enligt den nämnda förordningen om typer av andra former av förskoleverksamhet. I denna akt fastställdes att t.ex. förskoleenhet bör säkerställa minst ett handfat och en WC-stol för varje 15 barn. Detta dokument preciserar också andra sanitära villkor, t.ex. tillgång till fotbad (för att tvätta barn) samt rinnande kallt och varmt vatten, vars temperatur inte bör överstiga 35–40 grader.

  • WC-kabiner för förskolor – enligt §85 punkt 5 i förskolor och andra former av förskoleverksamhet tillåts användning av väggar och dörrar lägre än i skolor, med minimal höjd 1,5 m . Standardmässigt har kabiner för barn bredd 80 cm, höjd 150 cm och djup 120 cm, så de är betydligt mindre än de för vuxna.

Sådant ”litet WC” får dock inte på något annat sätt vara sämre än standardtoalett. Därför utförs kabiner vanligen av HPL- eller LPW-skivor, som är resistenta mot skador och fukt och lätta att hålla rena. Skivorna är också attraktivt utförda – tillgängliga i olika färger och dekorer, tack vare vilket de skapar utrymme attraktivt för småbarn. Kabiner måste dessutom vara säkra: utan vassa kanter och utskjutande element.

Ett av de mest populära kabinsystemen för förskoletoaletter är vårt AQUARI med patenterat säkert fingersystem. Vi gömmer gångjärn inuti runda aluminiumprofiler, så småbarnet kläms inte fingrarna mellan dörr och karm. I systemet använder vi dessutom gravitationsgångjärn (istället för traditionella fjädergångjärn): dörrar rör sig mjukt och kan inte slå till barnet med kraft.

  • Toaletter – i förskolan har höjden på vilken toalettsitsar monteras enorm betydelse. Man måste också ta hänsyn till att vissa barn precis börjar ställa om från att använda potta till att använda riktig toalett.

Rekommendationer för monteringshöjd för WC-stol varierar, men standardmässigt är de beroende på barnens ålder från 26 cm (barn under 3 år) till 32 cm (över 3 år). När man inte kan montera toalettsitsar på olika höjder är det värt att använda pålägg på WC-stolen och stöd som underlättar användning av toaletten för yngre och kortare barn. Toalettsitsen är bra att utrusta med mjukt fallande lock, säkert för de yngsta barnen (utan risk för att klämma fingrarna).

  • Handfat – de ska också monteras på höjd lämplig för barnets ålder. Rekommenderade värden är maximalt 50 cm för barn upp till 3 års ålder och 55–65 cm i åldersintervallet 3–6 år. Det är värt att uppmärksamma rundade kanter och avsaknad av utskjutande element. Utmärkt lösning är inbyggnad av HLP, som döljer installationen (säkerhet och estetik), men också säkerställer lätt tillgång till den.
  • Skåp – finns oftast i korridoren, men också i badrummet. Vissa förskolor använder fortfarande sådana lösningar – barn gömmer sina hygienartiklar i skåpen. Skol- och förskoleskåp anpassas till barnets längd, och själva fronterna och skåpväggarna utförs vanligen av lätt och resistent LPW-skiva. Tack vare användning av detta material kan möbler vackert inskrivas i interiörens arrangemang och anpassas till barnens förväntningar. Förskole- och skolskåp bör ha PZH-certifikat och CE-certifikat.

Toalett anpassad till behoven hos barn i förskoleåldern måste vara tillräckligt bekväm för att småbarnet ska kunna och vilja använda WC självständigt.

Observera! I hygien- och sanitetsrum i förskola och skola ska man inte montera övervakning (om det inte är nödvändigt och inte kränker värdighet samt personliga rättigheter hos barnen).

Skolbadrum eller förskolebadrum med ALSANIT: komplett sanitär utrustning

Inom området för utrustning av skol- och förskoletoaletter erbjuder vi våra tjänster – vårt företag ALSANIT är europeisk ledare inom inbyggnad av hygien- och sanitetsrum. Vi designar och producerar med hänsyn till normer, krav och gällande certifikat. Vi skapar lösningar speciellt för skolor och förskolor, t.ex. säkert fingersystem. Vi har också utvecklat det största materialutbudet på marknaden, som omfattar metall, HPL- och LPW-skivor eller glas. Samarbete med vårt företag utmärks också av säker leverans i dörr-till-dörr-system. Vi underlättar och påskyndar utrustning av investeringar: välkommen!

Kontakta oss – tillsammans designar vi toaletter och andra hygien- och sanitetsrum för din skola eller förskola.

Fråga oss – vi ger råd!

Kontakta oss, tillsammans utformar vi sanitära och hygieniska infrastrukturelement för din skola eller förskola.


Udostępnij artykuł

Może Cię zainteresować

mezczyzna rozmiawiajacy przez telefon

Fråga en rådgivare om ett erbjudande för dig

Kontaktformulär (mån–fre 8:00–16:00)
produkt-book

PRODUCTBOOK

Wybierz swój język