Skåp för arbetskläder på beställning – varför är det värt det?

Att ge anställda bekväma omklädningsrum är ett av arbetsmiljökraven som varje arbetsgivare måste följa. Lämplig storlek på personalutrymmen och plats för förvaring av personliga tillhörigheter är bland de viktigaste förutsättningarna för en säker och bekväm miljö på varje arbetsplats. Ta reda på hur arbetsmiljöskåp kan hjälpa till med detta och lär känna de mest fördelaktiga lösningarna.

Szafki ubraniowe BHP na zamówienie

Måste varje arbetsgivare tillhandahålla klädskåp till sina anställda?

Innan vi går in på fördelarna och de grundläggande egenskaperna hos arbetsmiljöskåp är det värt att uppmärksamma de regler som styr behovet av att tillhandahålla dessa möbler till företagets anställda. Huruvida varje person som arbetar på en viss arbetsplats måste ha ett eget klädskåp beror på om de anställda byter om till arbetskläder. Om det krävs att man byter kläder innan arbetet börjar måste den anställde ha ett eget arbetsmiljöskåp. Som anges i § 11.1 i förordningen från ministern den 26 september 1997 om allmänna bestämmelser om arbetsmiljö och säkerhet, ska omklädningsrum för anställdas privata kläder vara utrustade med skåp avsedda för varje anställds individuella användning. Skåpen kan därför inte tilldelas på roterande basis, dvs. de används inte av andra personer även när ägaren är frånvarande från arbetsplatsen. Detta gör att alla fritt kan lämna sina saker till nästa arbetsdag utan att behöva ta med dem hem och tillbaka hela tiden. Detta villkor indikerar direkt att antalet arbetsmiljöskåp bör vara minst lika med det totala antalet anställda i företaget.

Arbetsmiljöskåp med bänk

En annan bestämmelse relaterad till lämplig utrustning i personalomklädningsrum, som anges i § 8.1, säger att i omklädningsrummet ska det finnas sittplatser för minst 50 % av de anställda på det mest bemannade skiftet. De polska normerna specificerar inte typen av dessa platser – det kan vara stolar eller bänkar mellan två rader av klädskåp. Den mest fördelaktiga lösningen ur ett begränsat utrymmes perspektiv är dock klädskåp med bänk. På detta sätt slipper arbetsgivaren besväret med att leta efter ytterligare en inredningsdetalj för arbetsplatsen, och de anställda har tillräckligt med utrymme för att vila och byta om bekvämt. En mycket intressant lösning är bänkar som kan dras ut från skåpets ram – en sådan lösning gör det möjligt att maximalt utnyttja omklädningsrummets utrymme. Personalskåp med bänk och många andra modeller finns i sortimentet hos inredningstillverkaren ALSANIT.

Personalomklädningsrum enligt lagen

Personalskåp är en nödvändighet på många arbetsplatser. Innan man väljer den modell som bäst passar de framtida ägarnas behov bör arbetsgivaren också känna till reglerna för att inreda omklädningsrum med sådana möbler. Här är de viktigaste normerna som anges i ministerförordningen från den 26 september 1997:

  • § 7.1. Rum avsedda för omklädningsrum ska vara torra och, om möjligt, belysta med dagsljus.
  • § 7.4. Omklädningsrum som avses i punkt 2 (inrättade i suterrängvåningar eller källare), avsedda för mer än 25 anställda, ska vara utrustade med mekanisk ventilation.
  • § 8.2. Bredden på passagerna mellan två rader av skåp och huvudgångarna ska inte vara mindre än 1,5 m. Bredden på passagerna mellan skåprader och väggen ska inte vara mindre än 1,1 m.

Den allmänna regeln som gäller för alla typer av personalomklädningsrum är behovet av att anpassa dem till typen av arbete, risken för nedsmutsning av kroppen och kontaminering av kläder med skadliga, giftiga eller smittsamma ämnen.

När är det värt att investera i arbetsmiljöskåp på beställning?

Inte alla arbetsplatser kräver installation av personalskåp i omklädningsrummen. Om anställda befinner sig i en kontorsmiljö kan de förvara sina kläder på tillhandahållna klädgalgar. Trots detta, även på platser som inte kräver speciella möbler enligt lagen, är det värt att ge sina anställda egna klädskåp. Många människor cyklar till jobbet och skåp för cyklister blir allt populärare. Ett eget skåp gör det möjligt att byta från cykelkläder till kläder som passar företagets klädkod.

Arbetsmiljöskåp kommer att uppskattas mest av kontorsanställda på vintern. Tunga och varma skor kan bytas mot lätta träningsskor eller till och med tofflor, vilket definitivt gör 8 timmars arbete vid skrivbordet mer bekvämt. Då kommer extra möbler för förvaring av personliga skor att vara ovärderliga. En obestridlig fördel med företaget ALSANIT är möjligheten att integrera skåpen i nya kontorsbyggnader både visuellt och genom att modifiera skåpens dimensioner och utrustning.

Visuella fördelar med arbetsmiljöskåp

Ett personalomklädningsrum behöver inte vara ett dystert rum utan färger. Moderna modeller av klädskåp gör det möjligt att inreda denna plats på ett originellt och färgglatt sätt. Dessutom, om möbeln är tillverkad av LPW-skiva, kan den dekoreras med en av många typer av dekorer. Vi erbjuder också möjlighet att täcka möblerna med grafik enligt kundens önskemål. Skåpen kan också numreras.

Vilka personalskåp ska man välja?

Rättsliga normer reglerar när en anställd behöver ett arbetsmiljöskåp, men deras utseende och andra detaljer kan väljas efter eget tycke. Ta reda på hur olika klädskåp kan skilja sig åt beroende på modell.

Det mest motståndskraftiga materialet är högtryckslaminat, förkortat HPL (High Pressure Laminate). Detta är ett material som är mycket motståndskraftigt mot ogynnsamma mekaniska faktorer. Dessutom utmärker det sig genom sin fuktresistens och vattentålighet. Skåp tillverkade av HPL kommer att fungera utmärkt som personalmöbler på varje arbetsplats där de är ett nödvändigt krav, men inte bara det. Denna hållbara konstruktion uppskattas också av investerare som utrustar simhallar, gym eller andra platser där dessa möbler ger bekvämlighet för besökare och säkerhet för förvarade saker.

Ett billigare material är LPW-spånskivor. De kan framgångsrikt användas för att bygga skåp avsedda för rum där det inte förekommer luftfuktighet.

Den vanligaste lösningen är dock metallskåp. Dessa prisvärda skåp som tillverkas av ALSANIT har många fördelar – den modulära konstruktionen gör det möjligt att modifiera skåpets utrustning och anpassa det till arbetsplatsens behov även efter leverans till destinationen. Metallstommarna är tillverkade av pulverlackerat galvaniserat stål – vilket avsevärt ökar deras livslängd. Slutligen kan skåpdörrarna vara av metall, men det finns inget som hindrar att de tillverkas av HPL-skivor – vilket enligt ALSANIT:s bedömning är den bästa investeringen i förhållande mellan kostnad och effekt.

Arbetsmiljöskåp – priser

När det gäller klädskåp beror priserna främst på materialet de är tillverkade av. Ofta är rummen där arbetsmiljöskåp är avsedda att användas inte utsatta för fukt. Då kan man använda ett billigare alternativ till HPL-skivor, nämligen LPW-spånskivor. Dessa skivor uppskattas för sina breda designmöjligheter och kostar mindre än högtryckslaminat. Den lösning vi rekommenderar mest för arbetsmiljöskåp är dock de med metallstommar och dörrar av HPL, LPW eller metall.

Fråga oss – vi ger råd!

Vanliga frågor:

1. Krävs arbetsmiljöskåp på varje arbetsplats?

Arbetsgivaren är skyldig att utrusta personalomklädningsrummet med speciella skåp om de anställda utför sina uppgifter i arbetskläder. Dessutom säger reglerna att varje person måste ha ett eget skåp. Det är därför uteslutet att byta dem mellan skift.

2. Är det värt att köpa personalskåp för företag där de inte krävs?

Närvaron av skåp för anställda ger dem definitivt en större känsla av komfort på arbetsplatsen. Även i kontorsutrymmen kommer extra möbler att vara användbara för att byta till bekvämare skor eller sportiga kläder till eleganta kontorskläder. Det är värt att avsätta plats, åtminstone för små skåp, som alla företagsbesökare kommer att uppskatta.

3. Hur regleras bestämmelserna om utrustning i personalomklädningsrum i Sverige?

Svar på frågor om hur stora arbetsmiljöskåp måste vara, hur mycket utrymme ett omklädningsrum bör ha och många andra användbara uppgifter finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning. Varje arbetsgivare som anställer personer som byter kläder och skor innan skiftet börjar bör noggrant bekanta sig med normerna för personalskåp.


Udostępnij artykuł

Może Cię zainteresować

mezczyzna rozmiawiajacy przez telefon

Fråga en rådgivare om ett erbjudande för dig

Kontaktformulär (mån–fre 8:00–16:00)
produkt-book

PRODUCTBOOK

Wybierz swój język